Jeg gav en kommentar i dag

til en artikel i “Videnskab.dk”: “Forhistorisk kæmpekrokodille sår tvivl om masseudryddelse”. Den handlede om fund af en kæmpekrokodille, der tilsyneladende havde overlevet hvad man troede var en masseuddøen af arter.
Ganske vist vil jeg indrømme min stilling som renlivet amatør på det felt, men det har også tidligere fascineret mig. Jeg synes måske ikke helt det virker som om man seriøst overvejer den tanke, at forskellen mellem om en art uddøde eller kom sig ovenpå en katastrofe kunne afhænge af meget små marginer. Selvom der har været forskellige tider med masseuddøen kan der have været forhold man ikke sådan lige umiddelbart tænker på som så afgørende, der har udgjort forskellen på om en art overlevede eller uddøde. Det kan have været at for en art var det præcist 100 procent dødelighed, og for en anden blot næsten 100 procent, men at sidstnævnte med tiden kom sig helt. Måske har en art haft levesteder som ikke all blev gjort ulevelige. Eller der har været noget ved selve organismerne, der gjorde at enkelte heldige overlevede og fik bestanden op.

Leave a Reply

